Catering je b2b byznys | Marwick.cz
Marwick.cz

Catering je b2b byznys

Rozhovor 1.6.2016 Eva Samšuková
Je šťastný. Přitom ve velkém podniká v gastronomii, což by mnohým mohlo připadat stresující. Sanjiv Suri založil a šéfuje Zátiší Group. I když ne tak docela – práci se totiž naučil delegovat a věnuje se kromě byznysu také filantropii. Za všechny jeho charitativní aktivity můžeme zmínit třeba tu, kdy s vyhřezlými ploténkami ujel na kole 850 kilometrů po Indii po boku prezidenta Lékařů bez hranic.

Zátiší Group
Společnost vznikla v roce 1991 a v současné době provozuje v Praze čtyři restaurace (V Zátiší, Bellevue, Mlýnec a Žofín Garden) a Zátiší Catering, který je exkluzivním cateringovým partnerem Kongresového centra, paláce Žofín a nově také preferovaným cateringovým partnerem Rudolfina. Od roku 2009 provozuje inovativní divizi Fresh & Tasty.

První restauraci jste tu založil před 25 lety, teď provozujete další čtyři a cateringovou firmu. Odkud přišel tento impuls? Byl to pro vás přirozený vývoj?
Rozhodně se nejedná o strategii vytvořenou před 25 lety, ale o kombinaci porozumění potřebám hostů a zákazníků a reagování na ně a o obrovskou dávku štěstí. To zdůrazňuji, protože jsme opravdu měli obrovské štěstí na tým, se kterým jsme začínali. I dnes je s námi mnoho těch, kteří začínali před více než 20 lety. Někteří z nich letos a v příštím roce oslaví 25 let v Zátiší.

O štěstí v podnikání hovoříte často. Máte také někdy obavy z budoucnosti a ze svých rozhodnutí, nebo je váš recept „všemocný“?
Absolutně ne. V životě už neexistuje událost, ze které bych mohl být nešťastný. Štěstí je vnitřní záležitost, a i když z 10‑15 % může být ovlivněno vnějšími vlivy, nemohou je nikdy zásadním způsobem změnit. Silně věřím tomu, že pokud zůstaneme vděční a pozitivní, vždy budeme šťastní. Každá událost v životě je pak zároveň možností. Hurá!

Součástí vašeho života a podnikání je i filantropie. Jak na „stejnou vlnu“ dokážete naladit i své zaměstnance?
To není vůbec lehká otázka a někdy se v ní neshodneme. Oni přirozeně chtějí vidět více charitativních počinů v České republice, zatímco já cítím, že daleko větší hodnotu získáte při investování do dobročinných aktivit, které cílí na ty nejchudší z chudých. Uvedu příklad. V Indii nebo Africe je možné za méně než 300 Kč pořídit pro jednoho školáka teplé obědy na každý den školy po celý rok.

Hosté ve vašich restauracích utrácejí poměrně značné sumy za luxusní jídlo i služby. Neprotiřečí si to s vaším zápalem pro charitu? Vždyť by mohli tyto částky přímo posílat potřebným.
Ale to je právě ono. Dávají si luxusní jídlo a zároveň posílají peníze těm nejchudším z chudých. Někteří vědomě, jiní nevědomky. No, není to krásné?

2.  text+obrázek

Jak vidíte rozdělení svých aktivit do budoucna, když nyní je to 40 procent catering, 40 procent restaurace a 20 procent školní stravování?
Fresh & Tasty je naší nejrychleji rostoucí divizí. Dokážu si tedy snadno představit, že do roku 2018 to bude třetina pro každou divizi – catering, restaurace, školní a firemní stravování.

V čem se ve vztahu k zákazníkovi nejvíc liší podnikání v restauračním provozu a v cateringu?
Restaurace jsou většinou B2C byznys, kdy si host sám vybírá, kam chce jít na večeři, zatímco catering je především B2B byznys, kdy se zákazník často rozhoduje na základě parametrů poptávky – kdo zvládne obsloužit 300, 500 nebo 2 000 hostů.

Využíváte pro catering nejmodernější prvky. Kde berete inspiraci?
Všechny nápady vycházejí přímo z týmu, který sbírá inspiraci po celém světě. Musím přiznat, že ne všechny nápady jsou zcela originální, ale někdy třeba jen nové pro Prahu a Českou republiku.

V médiích se ke konci loňského roku začaly objevovat zmínky o vaší expanzi do Německa, Rakouska nebo Švýcarska. Jak to zatím vypadá?
Divize catering expandovala do Rakouska, Maďarska a Německa, ale spálili jsme se a stáhli se zpět. Nyní se připravujeme na druhé kolo, které odstartujeme kolem roku 2017/2018 expanzí do Německa. Podle mého názoru musíme začít restaurací, po níž by mohl následovat catering a pak i Fresh & Tasty, ale bude samozřejmě záležet na příležitostech.

-obrazek
autor
Eva Samšuková
Autor

Většině sebevražd je možné předejít

Většině sebevražd je možné předejít

Jaké signály nás na riziko sebevraždy u našich blízkých upozorní a co dělat, pokud je zpozorujeme, si přečtěte v rozhovoru s Alexandrem Kasalem.

Národní muzeum není vykopávka

Národní muzeum není vykopávka

Do Národního muzea se stojí fronty. Tou hlavní atrakcí už ale není jen kostra velryby. Návštěvníky láká rozšířená realita a interaktivní výstavy. O tom, že za zdmi z 19. století se skrývá moderní instituce, nám vyprávěl Michal Lukeš.

Věrozvěst dlouhověkosti Petr Šrámek

Věrozvěst dlouhověkosti Petr Šrámek

Lidé mohou dospívat opakovaně, a pokud žijí dlouho a ve zdraví, mohou mít druhou, třetí i čtvrtou kariéru, je přesvědčen podnikatel a investor Petr Šrámek.

Kristiina Mäki: Cesta nahoru není lineární

Kristiina Mäki: Cesta nahoru není lineární

Proč je dobré ukazovat neúspěch, jak pracuje se sociálními sítěmi a jaké jsou nejčastější chyby amatérských běžců, prozrazuje česká běžecká rekordmanka a olympijská finalistka Kristiina Mäki.

Špatné zprávy se mají sdělovat ve dvou větách

Špatné zprávy se mají sdělovat ve dvou větách

O umírání, ale i rozchodu či vyhazovu je nejlepší informovat krátce a až po takzvaném varovném výstřelu, říká zakladatel Centra paliativní péče Martin Loučka.

Robotizace vyžaduje zapojení firem do rekvalifikací

Robotizace vyžaduje zapojení firem do rekvalifikací

Budoucnost přinese podle Martina Buchtíka, šéfa STEM, „vylepšené lidi“, soužití člověka s robotem ale zůstane raritou.

Virtuos nákupu

Virtuos nákupu

S Robertem Brazzalem, spolumajitelem stejnojmenné úspěšné sýrárny, jsme mluvili o online nakupování, vztahu k EU i věcech, které jsou pro člověka nejdůležitější.

Pořád ve střehu

Pořád ve střehu

„Jestli mám na tom kole zemřít, tak zemřu,“ říká cyklokurýr Dan Valdauf.