Modré metro bez řidičů má ve Sněmovně zelenou | Marwick.cz
Marwick.cz

Modré metro bez řidičů má ve Sněmovně zelenou

Právo 10.10.2019 Ondřej Vykoukal, Martin Čapek
Modré metro bez řidičů má ve Sněmovně zelenou
Čeká nás v Praze autonomní doprava? Aut bez řidiče se v pražských ulicích asi jen tak nedočkáme, s metrem už to vypadá nadějněji. Zatímco v některých evropských městech jezdí soupravy bez řidiče téměř čtvrt století, Praha na své první metro bez lidské obsluhy stále čeká. Jeho provoz je plánován na modré trase nové metro linky D, přechod k moderní technologii má ale i svá právní úskalí.

Metro bez řidiče má řadu výhod, které si Evropa už nějakou dobu užívá. Větší flexibilita, rychlost, úspora energie, zkrácení intervalů mezi jednotlivými vlaky, úspora na přímých provozních nákladech v podobě eliminace mzdových nákladů – to je jen krátký výčet benefitů, které autonomní metro nabízí.

Podle aktuálně platného zákona o drahách je ale dopravce povinen zajistit, aby drážní vozidla na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální, lanové a vlečce řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti k řízení takového vozidla. Na první pohled je zřejmé, že současné znění zákona není s myšlenkou samořiditelného metra příliš kompatibilní. Zákon s možností, že by se vozidla obešla bez fyzické přítomnosti řidiče, totiž vůbec nepočítá.

Taková situace ale bude nejspíš brzo minulostí. Poslanecká sněmovna na začátku září schválila návrh novely zákona o drahách, jejímž jediným cílem je umožnit provoz speciální dráhy bez přítomnosti řidiče. Novela říká, že výše uvedená povinnost se nevztahuje na dráhu speciální při automatickém provozu, kdy je drážní vozidlo řízeno technickým systémem bez přítomnosti řídící osoby. Speciální dráhou se pak rozumí taková dráha, která slouží k zabezpečení dopravní obslužnosti obce, jinými slovy linka metra.

Podle důvodové zprávy předmětného návrhu novely zákona se v budoucnosti můžeme těšit na řadu zlepšení. Kromě zvýšení provozního standardu dráhy, minimalizaci chyb při obsluze, potlačení nežádoucího přerušení provozu v důsledku snížení počtu mimořádných událostí (např. vstupy na trať) se myslí i na zvýšení bezpečnosti cestujících díky zavedení tzv. „screen doors“ na nástupištích stanic. Automatizovaný dopravní systém má navíc umožnit rychle reagovat na nepředpokládaná zvýšení přepravní poptávky, kdy by mělo být možné prakticky okamžitě zajistit posílení provozu, aniž by bylo třeba akutně zajišťovat další strojvedoucí.

V současnosti návrh míří do Senátu. V brzké době se tedy i Česká republika může zařadit mezi města jako je Paříž, Barcelona, Norimberk nebo Budapešť, kde už metro řídí stroje.

autor
Ondřej Vykoukal, Martin Čapek

Nástrahy inteligentní domácnosti pohledem právníka

Nástrahy inteligentní domácnosti pohledem právníka

Kdo odpovídá za škodu způsobenou umělou inteligencí? Výrobce, majitel přístroje, nebo dodavatel dat? Také tento hlavolam zkouší vyřešit Evropská unie.

Google utržil další ránu za 2,42 mld. eur

Google utržil další ránu za 2,42 mld. eur

Společnost Google a její mateřská společnost Alphabet prohrály další spor s Evropskou komisí. Pokutu udělenou za zneužívání dominantního postavení na trhu potvrdil Tribunál Soudního dvora Evropské unie. Snaha Googlu zvrátit rozhodnutí Komise, které nejen že ukládá rekordní pokutu, ale zároveň naznačuje směr pro budoucí rozhodovací praxi, tak vyšla naprázdno.
Ladislav Karas: Pro přivýdělek ve stejném oboru je potřeba souhlas zaměstnavatele

Ladislav Karas: Pro přivýdělek ve stejném oboru je potřeba souhlas zaměstnavatele

Jak sladit přivýdělek s pracovní dobou je jedna věc. Jak ho sladit se zákoníkem práce, radí Ladislav Karas, advokát KPMG Legal.
Komise navrhla ambiciózní reformu digitálního prostoru

Komise navrhla ambiciózní reformu digitálního prostoru

Evropská komise chystá nová pravidla pro digitální služby. Měla by přinést největší změny od roku 2000.
EDPB a jeho „návod“ pro datové přenosy po rozhodnutí Schrems II

EDPB a jeho „návod“ pro datové přenosy po rozhodnutí Schrems II

V listopadu 2020 vydal Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (European Data Protection Board – EDPB) dlouho očekávaná doporučení ohledně přenosu osobních údajů mimo EU. Navazují na přelomové rozhodnutí Soudního dvora EU známé jako „Schrems II (C-311/18)“.
Amazon opět v hledáčku Komise – tentokrát kvůli využití dat obchodníků na Marketplace

Amazon opět v hledáčku Komise – tentokrát kvůli využití dat obchodníků na Marketplace

Evropská komise informovala největšího internetového prodejce Amazon o svém předběžném zjištění o porušení antimonopolních pravidel EU. Údajně měl narušit hospodářskou soutěž na maloobchodních trzích provozovaných online. 
Návrh nařízení o správě dat unikl před zveřejněním a sklidil kritiku

Návrh nařízení o správě dat unikl před zveřejněním a sklidil kritiku

Podle uniklého návrhu je cílem vytvoření dobré infrastruktury pro sdílení dat, a přinést tak EU „digitální suverenitu“. 
Evropská regulace AI na obzoru

Evropská regulace AI na obzoru

Evropský parlament hlasoval v říjnu o návrzích pravidel pro umělou inteligenci (AI). Europoslanci přijali Etický rámec, zprávu o právech k duševnímu vlastnictví a především předběžný návrh nařízení o odpovědnosti za provoz systémů AI.